مقالات

راهنمای خرید هود آشپزخانه جامع: انتخاب بهینه برای آشپزخانه رویایی شما

راهنمای جامع خرید هود

آشپزخانه فقط کانون پخت و پز و تغذیه در هر خانه نیست؛ رد پای هر کاری که به نظافت و پاکیزگی خانه مربوط می‌شود، سرانجام به آشپزخانه می‌رسد. در اینجاست که راهنمای خرید هود آشپزخانه جامع جهت بکارگیری هود مناسبی که بتواند هوای آشپزخانه را از آلاینده‌ها تصفیه و حضور در این بخش مهم از خانه را برای خانواده‌ها خوشایند کند، موضوع بسیار مهمی است. مسئله تاثیر هود آشپزخانه در سلامتی موضوعی است که در مورد آن تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته و امروزه در مورد اثربخشی آن اتفاق نظر وجود دارد.

تاثیر هود آشپزخانه در سلامتی

استفاده از هود آشپزخانه با از بین بردن دود، چربی و بوهای آشپزی که می‌تواند به بروز مشکلات تنفسی و ناراحتی کمک کند، موجب بهبود کیفیت هوای داخل خانه می‌شود. هودها با حذف ذرات معلق در هوا و آلاینده‌های موجود در آشپزخانه، خطر بروز مشکلات تنفسی، آلرژی و سوزش چشم ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را در اعضای خانواده یا کارکنان رستوران کاهش می‌دهند. افزون بر این، استفاده از هود مناسب به جلوگیری از تجمع گازهای مضر مانند منوکسیدکربن کمک می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد تهویه مناسب هوای آشپزخانه با هود باکیفیت، محیط سالم‌تری را در خانه ایجاد می‌کند، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها را به حداقل می‌رساند و موجب بهبود آسایش اعضای خانواده می‌شود که سلامت تنفسی و رفاه کلی از مهم‌ترین رهاوردهای آن خواهد بود.

معیارهای انتخاب هود آشپزخانه

مهم‌ترین معیارهای انتخاب هود آشپزخانه در یک نگاه کلی عبارتند از:

  1. اندازه و قدرت: هودی را انتخاب کنید که به اندازه کافی فضای پخت و پز را پوشش دهد و قدرت تهویه کافی داشته باشد.
  2. گزینه‌های تهویه: در نظر بگیرید که آیا تهویه کانالی یا بدون کانال بر اساس چیدمان و زیرساخت آشپزخانه امکان‌پذیر باشد.
  3. سبک و طراحی: هودی را انتخاب کنید که مکمل زیبایی‌ دیزاین آشپزخانه باشد و در یکپارچگی فضای آشپزخانه جا بیفتد.
  4. میزان سر و صدا: ترجیحا هودی با عملکرد بی‌صدا را انتخاب کنید تا نویز صوتی در هنگام پخت و پز را به حداقل برسانید.
  5. سهولت در نظافت: به دنبال ویژگی‌هایی مانند فیلترهای قابل تعویض و سطوح صاف برای نظافت آسان باشید.
  6. قیمت مناسب: عملکرد و ویژگی‌های هود را با مقرون به صرفه بودن در نظر بگیرید و در انتخاب خود لحاظ کنید.

راهنمای خرید هود آشپزخانه

در میان انواع هود آشپزخانه موجود در بازار، توجه به معیارها و نکات مهم در خرید هود در کنار بررسی هود آشپزخانه‌های متفاوت می‌تواند ما را در شناخت هود آشپزخانه برتر و متناسب با شرایطمان یاری کند.

انواع هود آشپزخانه

انواع مختلفی از هود آشپزخانه در بازار موجود است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا نگاهی به برخی از انواع رایج هود در بازار می‌کنیم به بررسی مزایا و معایب انتخاب هر یک می‌پردازیم.

بررسی هود آشپزخانه‌های متفاوت

هودهای دیواری مورب

مزایا:

  • در از بین بردن دود، چربی و بو از آشپزخانه موثر هستند.
  • می‌توان این هودها را در مقابل هر دیواری نصب کرد. این ویژگی آن‌ها را برای هر نوع چیدمانی در آشپزخانه مناسب می‌کند.

معایب:

  • نیاز به تهویه مناسب در بیرون از خانه دارد که همین ممکن است نیاز به نصاب حرفه‌ای در بکارگیری این هودها را الزامی کند.
  • می‌تواند از نظر بصری با برخی از دیزاین‌های آشپزخانه جور در نیاید و از جذابیت دکوراسیون بکاهد.

هودهای مخفی یا توکار (Built-in)

هودهای توکار که به‌عنوان هودهای یکپارچه یا هودهای کابینتی نیز شناخته می‌شوند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با کابینت آشپزخانه ترکیب و یکپارچه شوند. این نوع هودها انتخابی عالی برای آنهایی است که به دنبال دیزاین یک آشپزخانه تمیز و منسجم هستند و در عین حال می‌خواهند تهویه موثر هوای آشپزخانه را در طول پخت و پز داشته باشند.

مزایا:

  • هودهای مخفی ظاهری جذاب و ساده را ارائه می‌دهند، چون زیر کابینت پنهان شده‌اند و ظاهری منسجم در آشپزخانه ایجاد می‌کنند.
  • با یکپارچه‌شدن هود با کابینت، هودهای توکار به صرفه‌جویی در فضای با ارزش آشپزخانه کمک می‌کنند؛ به‌خصوص در آشپزخانه‌های کوچک‌تر که هر سانتی‌متر از فضای آشپزخانه مهم است.
  • این هودها را می‌توان برای تطابق با طراحی کابینت سفارشی کرد و امکان ادغام یکپارچه با زیبایی کلی طراحی آشپزخانه را فراهم می‌کند.
  • بسیاری از هودهای مخفی به فناوری تهویه پیشرفته مجهز هستند که میزان نویز را در حین کار کاهش می‌دهد و فضای پخت‌وپز در آشپزخانه را  آرام‌تر می‌کند.

معایب:

  • به خاطر طراحی فشرده و ادغام در کابینت، هودهای توکار ممکن است قدرت تهویه محدودی در مقایسه با هودهای بزرگ‌تر و مستقل داشته باشند.
  • نصب هودهای توکار می‌تواند پیچیده‌تر باشد و به نصاب حرفه‌ای نیاز داشته باشد، به‌ویژه وقتی قرار است آنها را در کابینت‌های موجود جاسازی کنید.
  • هودهای توکار معمولاً برای پیکربندی کابینت خاصی طراحی می‌شوند و انعطاف‌پذیری برای نصب در هر نوع آشپزخانه‌ای در اینها محدودتر است.
  • نظافت و نگهداری هودهای توکار ممکن است در مقایسه با هودهای مستقل چالش‌برانگیزتر باشد، زیرا ممکن است دسترسی به اجزای خاصی داخلی خود بخاطر شرایط نصب در کابینت محدود شده باشد.

هودهای جزیره‌ای

مزایا:

  • طراحی شده برای آشپزخانه‌هایی که جزایر اجاق برای پخت و پز را در فضای میانی تعبیه کرده‌اند. به این ترتیب تهویه را در منطقه پخت و پز بدون ایجاد مانعی در کار افراد ایجاد می‌کنند.
  • می تواند از نظر دیزاین و طراحی، یک نقطه کانونی شیک به آشپزخانه اضافه کند.

معایب:

  • به‌طور معمول گران‌قیمت‌تر از انواع دیگر هود است.
  • نصب این نوع هودها می‌تواند پیچیده‌تر باشد و ممکن است نیاز به پشتیبانی بیشتری برای نصب و راه‌اندازی هود داشته باشد.

هودهای مخفی فلاش مونت (Flush Mount) یا محدوده نزولی (Downdraft Range)

مزایا:

  • طراحی جمع شونده که در صورت عدم استفاده همسطح با میز قرار می‌گیرد و ظاهری جذاب را ارائه می‌دهد.
  • ایده‌آل برای آشپزخانه‌هایی است که در آن نصب هود سنتی غیر ممکن است.

معایب:

  • عملکرد این نوع هودها به طور کلی نسبت به انواع دیگر در جذب دود و بو کمتر موثر است.
  • مدل‌های محدود موجود، که ممکن است موجب ایجاد محدودیت در دیزاین آشپزخانه شود.

هودهای سقفی (Ceiling-Mounted)

مزایا:

  • از سقف بالای محل پخت و پز آویزان می‌شود و تهویه را بدون ایجاد مانع در دید مهیا می‌کند.
  • از نظر بصری می‌تواند افزودنی چشمگیری در دیزاین آشپزخانه‌های مدرن باشد.

معایب:

  • به دلیل وزن بالا و دشواری نصب، اغلب نیاز به نصاب حرفه‌ای دارند.
  • ممکن است برای آشپزخانه هایی با سقف کوتاه مناسب نباشند.

هودهای سفارشی

مزایا:

  • متناسب با دیزاین و نیازهای آشپزخانه‌های خاص طراحی می‌شوند.
  • انعطاف پذیری مورد نیاز در بکارگیری مواد و سبک طراحی در ساخت آنها در نظر گرفته شده است.

معایب:

  • مسلما بسیار گران‌قیمت‌تر از هودهای از پیش ساخته شده هستند.
  • سفارشی سازی ممکن است فرآیند ساخت و نصب هود را طولانی کند.

در مجموع باید بگوییم که هنگام انتخاب هود آشپزخانه، عواملی مانند چیدمان آشپزخانه، عادات آشپزی، بودجه و ترجیحات زیبایی شناختی را در نظر بگیرید تا مناسب‌ترین نوع هود را بیابید.

مهم‌ترین نکات در خرید هود آشپزخانه

وقتی نوبت به خرید هود آشپزخانه می‌رسد، چند فاکتور حیاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که هود مناسبی را برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید. از اندازه و قدرت تهویه گرفته تا نیازهای طراحی و نصب، هر جنبه نقش مهمی‌ در تعیین اثربخشی و مناسب‌بودن هود برای نیازهای خاص شما دارد. بیایید به ده نکته مهم در هنگام خرید هود آشپزخانه توجه کنیم.

1- اندازه و ظرفیت

یکی از اولین مواردی که در خرید هود آشپزخانه باید به آن توجه کنید اندازه و ظرفیت (Size and Capacity) آن است. برای تعیین اندازه مناسب هود، ابعاد محل پخت و پز مورد نظر را اندازه بگیرید. ابعاد هود باید هم‌اندازه ابعاد اجاق باشد یا اگر از اجاق کوچک‌تر است به اندازه کافی سطح اجاق را بپوشاند تا چربی، دود و بو را بطور موثر جذب کند. افزون بر این، ارتفاع سقف را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که هود، پوشش کافی را فراهم می‌کند.

2- قدرت تهویه و مکش

قدرت تهویه هود آشپزخانه در بعضی انواع هودهای خارجی بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) و در محصولات داخلی با واحد مترمکعب بر ساعت اندازه‌گیری می‌شود و نشان می‌دهد که با چه سرعتی می‌تواند هوا را از آشپزخانه خارج کند. به این ترتیب که درجه‌بندی CFM یا مترمکعب بر ساعت بالاتر برای آشپزخانه‌های بزرگ‌تر یا پخت و پز در حجم بالا و رستورانی مناسب است، در حالی که رتبه‌های پایین‌تر برای آشپزخانه‌های خانگی کوچک‌تر یا پخت و پز سبک کافی است. برای دستیابی به تهویه مطلوب، مطمئن شوید که درجه‌بندی CFM یا مترمکعب بر ساعت هود با اندازه و چیدمان آشپزخانه شما مطابقت دارد. برای اینکه ببینید هود قادر به تهویه حجم هوای آشپزخانه شما هست یا نه، حجم هوا را در آشپزخانه محاسبه کنید. یعنی باید ابعاد آشپزخانه شامل طول و عرض و ارتفاع را در هم ضرب کنید.

برای مثال در مورد آشپزخانه‌ای به طول 5 متر با عرض 4 متر و ارتفاع 3 متر، حجم هوایی معادل با 60 متر مکعب را دارید. هود مناسب برای چنین آشپزخانه‌ای، هودی است که بتواند این حجم هوا را حدود هشت مرتبه در هر ساعت تهویه کند. به این ترتیب استفاده از هودی با ظرفیت 450 مترمکعب بر ساعت یا کمی قوی‌تر برای چنین آشپزخانه‌ای مناسب است.

3- هود کانال‌دار یا بدون کانال

یکی دیگر از تصمیم‌های مهم دیگر در انتخاب هود این است که هود آشپزخانه کانال‌دار یا بدون کانال را انتخاب کنید. در نوع اول، هودها هوا را از طریق یک مجرا به بیرون از خانه هدایت می‌کنند، در حالی که در هودهای بدون کانال، هوا با فیلترهای زغالی تصفیه و دوباره به آشپزخانه برگردانده می‌شود. این انتخاب تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا در آشپزخانه شما، کانال تهویه متصل شونده به هود وجود دارد یا نه. هودهای کانال‌دار معمولاً در خارج کردن آلاینده‌های هوا موثرترند و عملکرد راضی‌کننده‌تری از خود نشان می‌دهند اما برای تهویه مناسب لازم است نزدیک دیوار نصب شوند.

4- میزان سر و صدای هود

شدت سر و صدای هود آشپزخانه را عامل مهمی در انتخاب هود در نظر بگیرید؛ به خصوص برای آشپزخانه‌های اپن امروزی یا اگر به هر دلیلی سر و صدا برایتان مهم است، لازم است به دنبال هودهایی با شدت صدایی با دسی‌بل کمتر یا رتبه‌بندی sone پایین‌تر برای عملکرد کم‌صدا باشید. هود شما هر چقدر قوی‌تر باشد قاعدتا سر و صدای بیشتری ممکن است داشته باشد. پس لازم است قدرت هود را متناسب با حجم فضای آشپزخانه در نظر بگیرید، زیرا یک هود پر سر و صدا می‌تواند ما را از فضای آشپزخانه بیزار کند. هودهای ساکت‌تر، تجربه آشپزی راحت‌تری را فراهم می‌کنند و اختلالات در محیط آشپزخانه را به حداقل می‌رسانند. ادعای کاملا بی‌صدا بودن هود را هم چندان جدی نگیرید و به دنبال هودهای کم‌صدا بگردید تا به واقعیت نزدیک‌تر باشید.

5- سبک و طراحی

طراحی هود آشپزخانه نقش تعیین‌کننده‌ای در جذابیت و زیبایی آشپزخانه شما دارد. هودی را انتخاب کنید که مکمل سبک و دکوراسیون آشپزخانه شما باشد؛ طراحی‌های مدرن، سنتی و مینیمال انواع هود را در جای مناسب خود به کار بگیرید. گزینه‌های متنوع مدل‌های هود شامل هودهای دیواری، جزیره‌ای، زیرکابینتی و مخفی ساخته شده با فولاد ضد زنگ، شیشه و … در بازار موجود و قابل سفارش است.

6- کنترل‌ها و ویژگی‌ها

گزینه‌های کنترل و ویژگی‌های ارائه شده در مدل‌های مختلف هود آشپزخانه را در نظر بگیرید. برخی از هودها با کنترل‌های دکمه‌ای ساده عرضه می‌شوند، در حالی که برخی دیگر کنترل‌های لمسی، کنترل از راه دور یا حتی ویژگی‌های هوشمند را ارائه می‌کنند که امکان یکپارچه‌سازی با سیستم‌های اتوماسیون خانگی را دارند. هودی را انتخاب کنید که ویژگی‌هایش با علایق و سبک آشپزی شما هماهنگ باشد.

7- روشنایی مناسب

تابش نور کافی برای روشن کردن سطح اجاق و افزایش دید در حین آشپزی ضروری است. به دنبال هودهایی با وسایل روشنایی داخلی مانند چراغ‌های LED باشید که روشنایی یکنواختی را ارائه می‌کنند. چراغ‌های ال‌ئی‌دی با داشتن روشنای مطلوب، کم‌مصرف هستند و طول عمر بالایی دارند و همین آنها را به انتخابی ایده‌آل برای هود آشپزخانه تبدیل می‌کند.

8- نظافت آسان و تعمیر و نگهداری بهینه

هود در جایی از آشپزخانه کار می‌کند که غبار و روغن حاصل از پخت و پز را قرار است جذب خود کند. پس هود آشپزخانه‌ای را انتخاب کنید که امکان نظافت آسان و تعمیر و نگهداری بهینه را داشته باشد. هودهایی که فیلترهایشان قابل شست‌وشو با ماشین ظرفشویی هستند یا می‌توانید به آسانی آن‌ها را تعویض کنید، از گزینه‌های مطلوب برای استفاده روزمره هستند. فیلترهای هودها معمولا از نوع توری آلومینیومی، کربنی (ذغالی) و الیافی است.

فیلترهای توری آلومینیومی به راحتی با آب گرم و مایع شوینده شست‌و‌شو می‌شوند. از فیلترهای کربنی یا ذغالی در آشپزخانه‌هایی که خروجی هوا ندارند استفاده می‌شود تا چربی، دود و بوی غذا را جذب کنند. این فیلترها قابل شستشو نیست و بسته به میزان استفاده از هود، بین شش ماه تا یک‌سال باید تعویض شوند. در مورد فیلترهای الیافی نیز باید بدانید که شست‌وشو شونده نیستند، اما نسبت به فیلترهای ذغالی طول عمر بیشتری دارند و هر یک تا دو سال یک بار لازم است تعویض شوند.

این که شرایط هود به‌گونه‌ای باشد که خودتان به‌تنهایی بتوانید از پس کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری و تعویض یا شست‌وشوی فیلترهای آن بر بیایید قابلیت مهمی است که هنگام خرید حتما به آن توجه کنید.

9- اعتبار و گارانتی برند

در مورد برندهای معتبر بازار که در تولید هودهای آشپزخانه با کیفیت بالا و بادوام زبانزد هستند، تحقیق کنید. هنگام تصمیم‌گیری عواملی مانند شهرت برند، نظرات مشتریان و پوشش گارانتی را در نظر بگیرید. یک گارانتی خوب باعث آرامش خاطر و محافظت از محصول شما در برابر نقص می‌شود.

10- الزامات نصب

در نهایت، الزامات نصب هود آشپزخانه، از جمله سیم‌کشی برق، کانال تهویه و سخت‌افزار نصب را در نظر بگیرید. اگر به مهارت‌های خود مطمئن نیستید، هزینه نصاب حرفه‌ای را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که هود به‌درستی نصب شده و عملکرد بهینه دارد. بسیاری از برندهای موجود در بازار، کار نصب هود و فعال‌سازی گارانتی را به رایگان انجام می‌دهند و این مزیت مهمی است.

در مجموع، خرید هود آشپزخانه نیازمند بررسی دقیق عوامل مختلف از جمله اندازه، قدرت تهویه، سبک، ویژگی‌ها و الزامات نصب است. با ارزیابی این ده نکته مهم، می‌توانید هود آشپزخانه‌ای را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند، تجربه آشپزی شما را بهبود دهد و طراحی آشپزخانه شما را تکمیل کند. در بازار انواع مدل‌های هود را از نظر طراحی داریم که هر یک مزایا و معایب خود را دارند و متناسب با آنچه از عملکرد خود انتظار دارید می‌توانید گزینه مناسب خود را از بین آنها انتخاب کنید.

هود آشپزخانه برتر را چطور در میان مدل‌های مختلف شناسایی کنیم؟

در مجموع باید بگوییم برای شناسایی بهترین هود آشپزخانه، عواملی مانند قدرت تهویه هود و اندازه و سازگاری‌اش با دیزاین آشپزخانه خود را در نظر بگیرید. به دنبال هودهایی با سیستم‌های فیلتراسیون کارامد، سر و صدای کم و ویژگی نظافت آسان باشید. مقالات نقد و بررسی انواع مدل‌های هود را بخوانید و مشخصات آن‌ها را مقایسه کنید تا از عملکرد و قابلیت اطمینان بهینه هر یک از آنها مطمئن شوید. از همه مهم‌تر، محصولات برندهای معتبری که به دلیل کیفیت ساخت و رضایت مشتری مشهور هستند را در اولویت قرار دهید. در نهایت، هودی را انتخاب کنید که نیازهای تهویه خاص شما را برآورده کند و در عین حال دوام، عملکرد راضی‌کننده و ارزش پولی که می‌پردازید را داشته باشد.

با نگاهی به انواع مدل‌های هود کن به‌عنوان باسابقه‌ترین برند سازنده هود در ایران، هود مناسب برای آشپزخانه خود را پیدا می‌کنید.