مقالات

راهنمای کامل نظافت هود آشپزخانه

هود آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم

اگر مشغول خانه‌تکانی یا نظافت دوره‌ای آشپزخانه هستید، این راهنما را برای تمیزکردن اصولی هود حتما بخوانید

تمیز کردن هود آشپزخانه کار ضروری در حفظ محیط تمیز و بهداشتی آشپزخانه است. به‌خصوص وقتی به پایان سال و روزهای خانه‌تکانی نزدیک می‌شویم، فیلترهای چربی گرفته هود، اولین جایی است که توجه را به خود جلب می‌کند. کثیفی هود نه تنها بر کارایی آن اثر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند خطر آتش‌سوزی را هم دو چندان کند. برای اطمینان از نظافت موثر، استفاده از تکنیک‌ها و شوینده‌های مناسب بسیار مهم است. در ادامه راهنمای جامع تمیزکردن هود آشپزخانه را در 10 گام مرور می‌کنیم.

گام نخست: وسایل لازم را آماده کنید

پیش از شروع فرآیند نظافت، مطمئن شوید لوازم مورد نیاز را آماده کرده‌اید و کنار دست خود دارید. دست کم هشت ماده زیر را باید تهیه کرده باشید:

  • پاک‌کننده چربی یا مایع ظرفشویی
  • آب گرم
  • جوش شیرین
  • سرکه
  • پارچه های میکروفایبر یا اسفنج
  • فرچه
  • دستکش محافظ
  • سطل

گام دوم: کارهای احتیاطی ایمنی را انجام دهید

کار نظافت هود آشپزخانه می‌تواند به استفاده از گریس و مواد شیمیایی ختم شود. پس رعایت نکات احتیاطی برای حفظ سلامتی ضروری است. برای جلوگیری از تحریک پوست دست، دستکش های محافظ بپوشید و از عینک برای محافظت از چشمان خود در برابر پاشش احتمالی مواد شوینده و شیمیایی استفاده کنید. پیش از نظافت هود را از برق بکشید و صبر کنید تا موتور هود خنک شود.

گام سوم: برداشتن فیلترها

کار نظافت هود را با برداشتن فیلترها شروع کنید. بیشتر هودهای آشپزخانه فیلترهای آلومینیومی یا زغالی دارند که قابل تعویض و جابجاپذیر هستند. کتابچه دستورالعمل شرکت سازنده را ببینید تا بتونید به درستی فیلترها را از جای خودشان بیرون بیاورید. فیلترها را در سینک یا سطلی پر از آب گرم و مایع یا پودر شست‌وشو قرار دهید تا در حین نظافت بقیه اجزای هود، خیس نشوند.

گام چهارم: سطح هود را چربی‌زدایی کنید

ماده پاک‌کننده چربی‌زدا یا مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب داغ را روی سطح هود اسپری کنید. اجازه دهید ماده تمیزکننده چند دقیقه روی سطح چربی‌گرفته بماند تا اثر خود را بگذارد و چربی‌های خشک چسبیده را سست کند. اگر می‌بینید چربی‌ها زیاد است و احتمالا شوینده‌های چربی‌زدا از پس پاک‌کردن آن‌ها برنمی‌آیند، پیش از اسپری‌کردن پاک‌کننده، اندکی جوش شیرین روی سطح چربی گرفته هود بپاشید.

گام پنجم: حالا نوبت شست‌وشو است

از یک برس یا اسفنج نرم برای نظافت سطح هود استفاده کنید. به قسمت‌هایی مانند اطراف فن و دریچه ها که چربی بیشتری جمع شده، بیشتر توجه کنید. از حرکات دایره‌ای دست برای از بین بردن چربی‌ها و لکه‌های روی هود استفاده کنید. از جاروبرقی هم می‌توانید برای تمیزکردن گرد و غبار و چربی‌‌های جمع شده روی موتور هود استفاده کنید.

گام ششم: فیلترها را تمیز کنید

همان موقع که سطح هود را با مواد پاک‌کننده خیس می‌کنید، فیلترها را از آب خارج کنید و با برس یا اسفنج آنها را بشویید. از مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب داغ یا سرکه برای کمک به حل کردن چربی‌های جمع‌شده روی فیلترها استفاده کنید. وقتی از زدودن چربی‌ها مطمئن شدید، فیلترها را با دقت با آب تمیز بشویید و کنار بگذارید تا خشک شوند.

اگر بخواهید با ماشین ظرفشویی فیلتر هود را بشویید، در صورتی که جنس فیلتر از آلومینیوم یا استیل ضد زنگ باشد، این کار ممکن است؛ اما اگر هود شما فیلتر زغالی داشته باشد یا اگر جنس فیلتر از پلاستیک یا نمد باشد، شست‌وشوی آن در ماشین ظرفشویی را توصیه نمی‌کنیم. فیلترهای زغالی هم قابل شست‌وشو نیست و طبق دستورالعمل باید تعویض شوند.

گام هفتم: بقایای چربی را پاک کنید

پس از شست‌وشوی سطح هود، از یک پارچه میکروفایبر تمیز یا اسفنج استفاده کنید تا باقیمانده مواد پاک کننده و چربی را پاک کنید. پارچه یا اسفنج را مرتباً در آب تمیز بشویید تا از پخش‌شدن چربی در اطراف آن جلوگیری کنید.

گام هشتم: شست‌وشوی نهایی و خشک کردن را انجام دهید

هنگامی که تمام سطح هود را پاک کردید، آن را به‌طور کامل با آب تمیز بشویید تا باقیمانده مواد پاک‌کننده نیز پاک شود. برای خشک‌کردن کامل سطح هود از یک پارچه میکروفایبر خشک استفاده کنید.

گام نهم: دوباره فیلترها را سر هم کنید

وقتی سطح هود تمیز و خشک شد، فیلترها را بردارید و طبق نکات اشاره شده در کتابچه دستورالعمل سازنده هود، در جای مخصوص فیلترها در هود قرارشان دهید.

گام دهم: به این توصیه‌ها در نگهداری از هود همیشه توجه کنید

  • فیلترها را به‌طور منظم و نه سال به سال تمیز کنید: برای جلوگیری از تجمع چربی، حداقل یک بار در ماه یا دو ماه یک بار فیلترهای هود را تمیز کنید.
  • هود را پس از هر بار استفاده، پاک کنید: برای جلوگیری از تجمع چربی‌ها روی هود، بلافاصله پس از پخت‌وپز، همزمان با نظافت اجاق گاز و کابینت‌ها، از یک پارچه مرطوب برای نظافت موادی استفاده کنید که به هر دلیلی هنگام آشپزی ممکن است به هود پاشیده شده باشد.
  • برای نظافت اساسی هود برنامه‌ریزی داشته باشید: بجز تعمیر و نگهداری منظم هود، بسته به میزان استفاده‌تان از هود، حداقل یک یا دو بار در سال برای تمیز‌کردن اساسی همه اجزای هود آشپزخانه و به‌خصوص فیلترها برنامه‌ریزی داشته باشید.

یادتان باشد، تمیز نگه‌داشتن هود آشپزخانه نه‌تنها نشانه سطح نظافت خانه و آشپزخانه شما که برای حفظ بهداشت محیط آشپزی و سلامت خودتان و دیگر اعضای خانواده ضروری است. با دنبال کردن ده گام اشاره شده در این راهنما و گنجاندن برنامه نظافت منظم هود در روال کارهای نظافت خانه، می‌توانید از دوام عملکرد هود آشپزخانه خود و عدم کاهش کیفیت آن در تصفیه هوا مطمئن باشید.