مقالات

مزایا و معایب هود توکار

مزایا و معایب هود توکار

اگر از ترند‌های روز طراحی داخلی ساختمان و چینش آشپزخانه مطلع باشید به خوبی می‌دانید که دکوراسیون‌های جذاب در دنیا به سمت خلوتی، سادگی یا مینیمالیسم می‌رود. در این سبک از طراحی، همه چیز ساده، منظم، به دور از شلوغی و خلوت است.

اگر شما هم می‌خواهید این سادگی را در طراحی آشپزخانه‌تان رعایت کنید، خرید هود مخفی را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما پیش از انتخاب هود مخفی یا همان هود توکار بهتر است که مزایا و معایب استفاده از آن را به خوبی بدانید و بشناسید.

در این مطلب از مجله لوازم خانگی کن به شما می‌گوییم که خرید هود مخفی چه مزیت‌های و معایبی را با خود به همراه دارد و انواع هود مخفی آشپزخانه را به شما معرفی می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید هود آشپزخانه بخرید یا می‌خواهید نحوه استفاده از هود مخفی را بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

هود مخفی توکار چیست؟

در سال‌های اخیر و با به روز شدن سبک طراحی آشپزخانه در دنیا، مهندسان معمار تصمیم گرفتند تا هود آشپزخانه را از دید افراد خانه خارج کنند و آن را طوری در آشپزخانه تعبیه کنند که وجود هود در بالای اجاق گاز مشخص نباشد. به طور خلاصه و ساده، هود مخفی یا هود توکار یک نوع از هود‌های جدید و پرطرفدار است که در داخل کابیت بالای اجاق گاز قرار می‌گیرد و هیچ قسمتی از آن مشخص نیست

و بدون داشتن هیچ نمایی از ظاهر هود، بوی غذا و انواع دود و بخار آشپزی از آشپزخانه شما خارج می‌شود.

در واقع، هود توکار یا هود مخفی همان هود‌های قدیمی و ساده است که ابعاد و ظاهر آن برای قرار گرفتن درون کابینت طراحی شده است و در انواع شیشه‌ای و فلزی هم در بازار موجود است.

مزایای خرید هود مخفی چیست؟

زمانی که طراحی آشپزخانه‌ها در کل دنیا به سمتی می‌رود که بسیاری از افراد از یک نوع هود به عنوان هود مخفی استفاده کنند، یعنی این نوع از هود مزایای خاصی دارد که در ادامه به این مزیت‌ها می‌پردازیم:

هود مخفی، آشپزخانه شما را زیبا می‌کند

در گذشته که بسیاری از افراد از هود‌های قدیمی و روکار استفاده می‌کردند، بخشی از زیبایی محیط آشپزخانه فدای استفاده از هود و خارج کردن بوی غذا می‌شد. زمانی که شما در طراحی آشپزخانه‌تان از هود مخفی استفاده می‌کنید، یکپارچه بودن و سادگی کابینت‌های آشپزخانه و مخفی بودن هود باعث می‌شود که آشپزخانه شما زیباتر شود.

هود توکار به آشپزخانه نظم می‌بخشد

هر چه فضای آشپزخانه شما ساده تر و خلوت‌تر باشد طراحی و ظاهر محیط زیباتر و منظم‌تر به نظر می‌رسد. هود مخفی یا هود توکار باعث می‌شود که آشپزخانه شما به طور

کامل منظم و کابینت‌هایتان یک‌دست باشند. یکی از وظایف هود مخفی این است که فضای زیادی از آشپزخانه اشغال نکند و این مزیت مهمی برای آن محسوب می‌شود.

تمیز کردن و نگهداری آسان

اگر یکبار در عمرتان هود و وسایل آشپزخانه را تمیز کرده باشید می‌دانید که تمیز کردن هود‌های قدیمی چه دردسر‌هایی دارد، چه رسد به این که تمیز کردن هود و اجاق گاز کار همیشگی شما باشد. یکی از مزایای استفاده از هود مخفی این است که تقریبا تمام بخش‌های آن درون کابینت قرار دارد و در معرض آلودگی و چربی نیست و فقط سطح زیرین آن آلوده و چرب می‌شود؛ یعنی برای نگهداری و تمیزکاری هود مخفی فقط کافیست تا سطح زیرین بالای اجاق گاز و فیلتر‌ها و توری‌های آن را تمیز کنید.

قیمت کمتر نسبت به دیگر هود‌ها

زمانی که اکثر بخش‌های هود درون کابینت قرار می‌گیرد، کارخانه مجبور نیست که برای ساختن بدنه هود هزینه زیادی کند. کارخانه تولید‌کننده هود برای طراحی و ساخت هود مخفی سعی می‌کند که از کمترین مواد اولیه استفاده کند و زیبایی در طراحی را فقط به بخش زیرین هود اختصاص دهد چون فقط این بخش از هود است که در آشپزخانه دیده می‌شود و بخش‌های اصلی هود زیر و درون کابینت قرار دارد.

هود مخفی به اندازه دلخواه شما

بر خلاف هود‌های قدیمی، انواع هود مخفی آشپزخانه در ابعاد مختلف در کارخانه‌ها تولید می‌شود و در بازار موجود است. چه بخواهید یک آشپزخانه تخصصی و بسیار بزرگ را به هود توکار تجهیز کنید و چه بخواهید از هود مخفی برای یک اجاق گاز کوچک در آشپزخانه‌ای جمع‌وجور استفاده کنید، هیچ مشکلی از نظر تنوع در طرح و ابعاد نخواهید داشت.

صدای هود مخفی کمتر است

هود‌های توکار به دلیل این که درون کابینت قرار می‌گیرند و یک لایه چوب یا پلاستیک کابینت روی آن‌ها قرار می‌گیرد، صدای کمتری نسبت به هود‌های دیگر دارند و شما به خوبی می‌دانید که کم‌صدا بودن هود در حین آشپزی چه مزیت مهمی است.

معایب هود توکار چیست؟

علاوه بر مزایایی که خرید هود مخفی برای شما به همراه دارد، برخی مشکلات هم برای شما ایجاد می‌کند که در نهایت این شمایید که باید بین این مزیت‌ها و معایب، هود مورد نظرتان را با دید بازتری انتخاب کنید:

نصب دشوارتر نسبت به هود مورب

اندازه هود توکار شما باید دقیقا با اجاق گاز و کابینتتان متناسب باشد. اگر کابینت‌ساز شما ذره‌ای اشتباه کند و کابینت را دقیقا طبق اندازه هود مخفی طراحی نکند، ممکن است نصب هود به طور کلی به مشکل بخورد.

گذشته از این خطا، به دلیل مخفی بودن هود، نصب آن کمی دشوار‌تر از نصب هود روکار است. برای نصب هود مخفی بهتر است از تعمیرکاران و نصاب‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

پوشش ندادن کامل سطح اجاق گاز

در برخی از طراحی‌ها و با توجه به کوچک بودن کابینت بالای گاز، طراحان داخلی ممکن است اندازه هود مخفی را کوچک در نظر بگیرند. این مشکل باعث می‌شود که هود توکار سطح گاز شما را به طور کامل پوشش ندهد و دود و بوی غذا به طور کامل از آشپزخانه خارج نشود.

برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید در هنگام طراحی کابینت و خرید هود مخفی با طراح و مهندس مجری خود هماهنگ کنید که هود توکار دقیقا به اندازه اجاق گاز باشد.

انواع هود مخفی آشپزخانه

هود مخفی و توکار زمانی راحت اجرا می‌شود که اجاق گاز و کابینت شما به دیوار آشپزخانه چسبیده باشد. به نظر شما در آشپزخانه‌های با سبک طراحی جزیره، هود مخفی کجا نصب می‌شود؟

به همین دلیل، هود مخفی دو نوع دارد:

  • هود زیر کابینتی
  • هود مخفی کشویی

بر خلاف هود مخفی زیر کابینتی که در بالای اجاق گاز و درون کابینت طراحی می‌شود، هود مخفی کشویی در پشت اجاق گاز و با زاویه‌ای عمود به گاز شما طراحی می‌شود و درون کابینت پشت اجاق قرار می‌گیرد و به طور کلی فضای خیلی کمی را اشغال می‌کند و در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، اصلا انگار که وجود ندارد!

اما زمانی که می‌خواهید از هود استفاده کنید، کلید روشن را فشار می‌دهید و هود مخفی با استفاده از یک موتور برقی به صورت عمودی از اجاق و میز آشپزخانه شما بالا می‌آید و به صورت یک صفحه صاف پشت اجاق گاز شما قرار می‌گیرد و بو و بخار غذا را می‌بلعد.

از معایب استفاده از هود مخفی کشویی این است که هزینه خرید بیشتری نسبت به هود زیرکابینتی دارد، هزینه‌های نگهداری بالاتری دارد و امکان خرابی آن بیشتر از هود مخفی زیر کابینتی است اما اگر از سبک طراحی آشپزخانه جزیره استفاده کنید، هود توکار کشویی یکی از بهترین و زیباترین انتخاب‌ها برای از بین بردن بوی آشپزی است.

نکات مهم در خرید هود مخفی

به ابعاد هود توکار دقت کنید:هود مخفی باید متناسب با ابعاد اجاق گاز و کابینت شما باشد. پیش از خرید هود مخفی باید با مجری کابینت‌ها و طراح خود مشورت کنید و اجاق گاز را پیش از هود خریداری کنید.

قدرت مکش:قدرت مکش هود را با توجه به متراژ آشپزخانه و ابعاد گاز خود انتخاب کنید. هود‌های با قدرت مکش ۷۰۰ متر مکعب در ساعت برای آشپزخانه‌های کوچک و هود‌های با قدرت مکش ۹۰۰ متر مکعب در ساعت برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب‌اند.

صدای هود:هود‌های مخفی با موتور توربو صدای کمتری دارند.

نوع فیلتر:هود‌های مخفی دارای فیلتر آلومینیومی و فیلتر زغالی هستند. فیلتر آلومینیومی قابل شستشو است و اما فیلتر زغالی بو را کامل جذب می‌کند و قابل شستشو نیست.

امکانات دیگر:برخی از هود‌های مخفی ریموت کنترل، سنسور دود و گاز، چراغ LED و صفحه نمایش لمسی دارند. هر چه این امکانات بیشتر باشد، کاربری هود مخفی برای شما جذاب‌تر خواهد بود.

نکات دیگر در هنگام خرید هود توکار

  • قبل از خرید هود مخفی، از فضای کافی برای نصب آن در کابینت خود مطمئن شوید.
  • به گارانتی و خدمات پس از فروش هود توجه کنید و هود بدون اصالت و بدون گارانتی نخرید.
  • هود را از برند‌های معتبر و شناخته شده خریداری کنید.

بهترین مارک هود مخفی

برای خرید یک هود مخفی باکیفیت اصلا لازم نیست به دنبال برند‌های خارجی و هزینه‌های اضافی بگردید. هود‌های مخفی ایرانی در سال‌های اخیر به شدت از نظر کیفیت پیشرفت داشته‌اند و شما با هزینه‌ای معقول یک هود مخفی باکیفیت، بادوام، زیبا و باضمانت خریداری می‌کنید.

با توجه به این که کارخانه «کن»، اولین تولید‌کننده هود در ایران است و در طی چند دهه فعالیت، کیفیت و ضمانت تایید شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از خرید هود مخفی حتما از فروشگاه آنلاین و محصولات کن دیدن کنید.

خرید هوشمندانه شما از بین مدل‌های هود کن باعث می‌شود که آشپزخانه‌ای زیبا، خوشبو و ساکت داشته باشید و با هزینه‌ای مقرون به صرفه، استفاده از یک هود باکیفیت را تجربه کنید. برای بررسی انواع هود‌های مخفی کن به صفحه خرید هود توکار مراجعه کنید.