مقالات

صفحه استیل بهتر است یا شیشه‌ای؟ 

تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

از انجا که امروزه اجاق گازهای مبله نسبت به اجاق گازهای توکار طرفدار کمتری دارد، اجاق‌های کن، از 2 شعله تا 5 شعله، همه در قالب توکار در سه نوع شیشه‌ای، استیل و ترکیب شیشه و استیل، تولید و راهی بازار می‌شوند.

اجاق با صفحه شیشه‌‌ای چقدر استحکام دارد؟

اجاق‌های شیشه‌ای کن با شیشه‌هایی که 8 میلی‌متر ضخامت دارند و سکوریت شده هستند ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها از آنچه تصور می‌کنید بسیار محکم‌ترند. آنقدر که در تست‌های آزمایشگاهی شیشه 4 میلی‌متری مقاوم و سکوریت‌شده، یک گوی فلزی 5 کیلوگرمی را از ارتفاع 2.5 متری رها می‌کنند و شیشه هیچ آسیبی نمی‌بیند. چنین شیشه‌هایی فقط در صورتی که یک جسم نوک تیز با شیشه برخورد کند و به میزان 10 تیوتن نیرو وارد آورد، ترک می‌خورد. در ادامه این شیشه در صورت سرد و گرم شکن می‌ترکد و به تکه‌های ریز غیربرنده تبدیل می‌شود.

صفحه استیل بهتر است یا شیشه‌ای؟

مزیت صفحه‌های استیل نسبت به صفحه‌های شیشه‌ای در اجاق گاز این است که قابلیت فرم‌دهی بیشتری دارند و از این نظر تنوع بیشتری برای سلایق مختلف ایجاد می‌کنند. اما در مقابل همان ذهنیتی که در مورد احتمال شکستن شیشه در میان مصرف کنندگان وجود دارد، ذهنیت دیگری در مورد اجاق گاز استیل نیز وجود و آن این است که نظافت اجاق‌های استیل نسبت به اجاق‌های شیشه‌ای سخت‌تر است. زیرا لکه و اثر انگشت روی اجاق استیل در مقایسه با اجاق شیشه‌ای بیشتر ایجاد می‌شود.

این‌ها در حالی است از نظر فنی تفاوتی میان مقاومت و کارایی اجاق گاز استیل با شیشه‌ای وجود ندارد و انتخاب آنها می‌تواند بر اساس طراحی آشپزخانه، جنس و رنگ‌بندی سایر تجهیزات به‌کار گرفته شده انجام شود. با این حال تنوع فرم‌های طراحی از نظر ایجاد پستی و بلندی‌ها و ایجاد نواحی تخت یا خم‌ در اجاق گازهای استیل، این نوع محصولات را در مقایسه با طراحی شیشه یک تکه در اجاق گازهای شیشه‌ای برای بیشتر مشتریان جذاب‌تر می‌کند. از این رو بیشتر مصرف‌کنندگان نسبت به استفاده از مدل‌های استیل تمایل بیشتری نشان می‌دهند.