مقالات

برنامه 1404 کن، تمرکز بیشتر بر مارکتینگ

امیر بنائی نژاد

مدیرعامل کن در پنل رویداد دی‌ام برد تصریح کرد

برنامه 1404 کن، تمرکز بیشتر بر مارکتینگ

کارشناسان حوزه کسب و کار می‌گویند مفهوم «بازار‌محوری» یا Market Orientation فراتر از نزدیک شدن به مشتریان است؛ این مفهوم شامل درک عمیق از بازار و مدنظر قراردادن مشتری، مصرف‌کننده، کاربر و بازار در تمامی تصمیمات، به معنای واقعی کلمه است. این یعنی تحقیقات بازار نه تنها باید به یک الزام تبدیل شود، که اجرای درست و اصولی آن بایستی مدنظر قرار بگیرد؛ به این ترتیب لازم است مارکترها، پا را از داده‌محوری فراتر بگذارند و مهارت تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری براساس آن را کسب کنند. به این ترتیب طراحی و ارائه محصول و همچنین نوآوری باید براساس نیاز بازار صورت گیرد. صرف بودجه‌های تبلیغاتی نیز باید منطبق بر کانون‌های توجه مخاطب و براساس جمع‌آوری داده از بازار و کمپین‌ها رخ دهد. از این رو است که می‌گویند مارکتر باید بتواند میان تمام اجزای سازمان هماهنگی ایجاد کند.

در این رابطه، رویداد تخصصی بازاریابی دی‌ام‌برد، سه‌شنبه 30 بهمن 1403، با حضور بیش از ۱۲۰۰ متخصص این حوزه در سالن ضرغام برگزار شد. در بخشی از این رویداد که از ساعت 13 تا 19 در حال برگزاری بود، پنل گفت‌وگو با موضوع «برنامه‌ریزی بازاریابی و اجرا در شرایط پر ابهام ۱۴۰۴» با حضور امیر بنایی‌نژاد، مدیرعامل لوازم خانگی کن به عنوان یکی از اعضای پنل ارائه شد.

در این پنل امیر بنایی‌نژاد، ضمن اشاره به اینکه روش‌های بسیار ابتدایی در کن برای مارکتینگ به کار می‌رود، اما هنوز هم در بین رقبای خود پیشرو است، با ذکر مثالی توضیح داد: «مثلا ما روی فروشند‌ه‌های خود متمرکز هستیم و با راه‌اندازی اپلیکیشنی از آن‌ها می‌خواهیم اطلاعاتی در خصوص مشتریان و نیازهای آن‌ها و کمپین‌هاژ رقبای ما به شرکت بدهند.»

این مدیر کارآفر،ین ادامه داد: «در کنار این تحقیقات بازار هم انجام می‌دهیم اما سعی می‌کنیم به صورت مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم و نیازهای آن‌ها را رصد کنیم. در اینجا شاید بد نباشد به اشتباهاتمان هم اشاره کنیم؛ مثلا ما محفظه هودهای خود را پلاستیکی تولید می‌کردیم اما رقبای کوچک‌تر ما، محفظه فلزی تولید می‌کردند که باعث شد فروش بیشتری از ما داشته باشند. متاسفانه ما در این زمینه از رقبا عقب ماندیم و تسلیم بازار شدیم و بعد از  مدتی ما هم محفظه فلزی تولید کردیم. بازار بسیار بزرگ‌تر از آن است که بخواهیم در مقابل آن مقاومت کنیم.»

بنایی‌نژاد ادامه داد: «در سال آینده می‌خواهیم همه سبد محصولات خود را بجز هود، به مخاطب معرفی کنیم. یعنی سبدی را به مخاطب معرفی خواهیم کرد که شامل انواع محصولات آشپزخانه باشد و فقط هود نباشد. همچنین سعی می‌کنیم نسبت به ترندهای شبکه‌های اجتماعی منفعل نباشیم و مانند ترند شدن هوا‌پز و … پیش برویم.»

مدیرعامل لوازم خانگی‌ کن یادآور شد: «سعی می‌کنیم هم به فروشنده توجه کنیم و هم به مشتری. مثلا ما همین روزها در حال اجری کمپین «همه کن حریف» هستیم و به مشتریانی که آیفون خریده‌اند جایزه‌ می‌دهیم. اما نمایندگان و فروشنده‌های محصولاتمان را هم فراموش نکردیم و به نمایندگانی که مشتری‌شان برنده گوشی آیفون 16 شده بود، سکه بهار آزادی اهدا کردیم تا همزمان به هر دو توجه داشته باشیم.»

بنایی نژاد تصریح کرد: «سال آینده نسبت بودجه مارکتینگ به کل بودجه فروش در کن بالاتر می‌رود؛ زیرا بازار ما در حال بزرگ‌تر شدن است و چیزی که از استادان خود یاد گرفته‌ام این است که مارکتینگ خیلی فراتر از فروش است. از این رو تمرکز بیشتری بر مارکتینگ خواهیم داشت.»

وی افزود: «همچنین در سال 1404 تمرکز بیشتری روی ارتباط با مخاطب و شبکه‌سازی با مخاطبانی خواهیم گذاشت که وقتی ما را روی بیلبورد می‌بینند، ما را می‌شناسند و به ما وفادار هستند.

گفتنی است شانزدهمین رویداد یک روزه رسانه تخصصی بازاریابی دی‌ام برد با موضوع بازار محوری (Market Orientation) در نهایت با برگزاری 8 ارائه تخصصی و یک پنل، در میان استقبال پرشور علاقه‌مندان به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *